Isnin, 21 Jun 2010

Orang suka benda pelik

Zaman mutakhir ini kita lihat semakin banyak benda-benda pelik yang berlaku.Dalam agama sendiri dah bermacam perkara haru biru yang berlaku.Dengan ajaran sesat yang semakin bercambah ditambah pula dengan fahaman wahabi.

Itu dari sudut agama,bagaimana pula dari segi sudut bisnes?harini nak cakap pasal bisnes sikit. Zaman ini adalah zaman manusia ingin jadi jutawan.Kesian kan ramai yang taknak jadi miskin huhu sedangkan nabi Muhammad s.a.w memilih jalan hidup miskin akan tetapi memilih kaya hati dan jiwa.

Banyak dintara kita yang tercari-cari cara untuk kaya.Ada yang menggunakan cara yang syirik sperti membela jin yang boleh bagi kaya seperti pakcik toyol hahaha yang kepala besar tu lah dan yang dok ambik duit orang je tu.ini adalah salah satu cara yang salah.Kalau ada yang buka gerai atau restoran cuba sihirkan kawan tu supaya restoran beliau takda orang yang nak singgah.Mengapa ini berlaku?Kerana minda kita dah setting bahawa kekayaan itu hanya milik aku sorang sedangkan dalam Islam menerapkan konsep bantu membantu.Yang miskin bantu yang kaya dan yang kaya apatah lagi mesti bantu yang miskin.

Begitu juga jika kita melihat keadaan agama kita,sedar atau tidak semakin banyak kekeliruan yang melanda umat Islam kini ditambah pula dengan saudara kita di Palastin yang semakin dipijak oleh Zionis.Dimana kita disaat ini?

Kembalilah kepada asas kita iaitu Al-Quran dan Sunnah dituruti dengan pendapat ulama2. Zaman sekarang ada yang kurang ajar dan kurang belajar sehinggakan menolak imam 4 mazhab.Boleh pula ditanya kepada kita mengapa perlu bermazhab?ini adalah soalan berbau wahabi.....berhati2lah wahai saudaraku....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan