Khamis, 11 Ogos 2011

kita perlu tingkatkan kerja di bulan puasa

Asalamualaikum sahabat semua

Bagaimana puasa anda pada hari ini?saya mengharapkan agar puasa kita sama-sama mengikut apa yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. Puasa bukan sahaja menahan diri dari makan dan minum tetapi perkara-perkara yang ada kaitan dengan maksiat zahir dan batin.

Bulan puasa adalah bulan yang sangat berbeza daripada bulan yang tidak puasa. Bulan lain kita boleh makan pagi,tengahari,petang dan malam tetapi di bulan puasa kita hanya makan dari waktu magrib sehingga sebelum subuh sahaja. Ini menyebabkan ramai yang memberi alasan tidak larat bekerja kerana tidak ada tenaga disebabkan berpuasa.

Pemikiran seperti ini adalah satu pemikiran yang salah kerana apabila kita merujuk sejarah Islam, berlakunya peperangan dibulan ramadhan yang melibatkan kaum muslimin dan kuffar. Bilangan tentera muslimin pula adalah sedikit berbanding kuffar tetapi pada akhir peperangan umat Islam berjaya mendapat kemenangan walaupun tidak larat disebabkan berpuasa.

Di sini Islam mengajar betapa pentingnya aspek kerohanian daripada aspek fizikal, walaupun badan kita lemah tetapi roh kita kuat insyaallah apa sahaja kita akan dapat tempuh dengan cemerlang.Tingkatkan kecemerlangan hidup kita dengan amalan kerohanian agar hidup lebih tenang dan merasai nikmat bertuhan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan