Selasa, 11 Oktober 2011

bagus kah jadi kaya?

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah dengan limpahan rahmat daripada Allah s.w.t kita dapat bertemu untuk perkongsian yang untuk kita sama-sama fikirkan dan sama-sama kita amalkan insyaallah.

Menjadi fitrah manusia untuk hidup senang ataupun kaya, yang miskin impikan kekayaan, yang dah kaya inginkan jadi jutawan dan yang jutawan inginkan jadi hartawan. Semua nya berkait dengan duit. Apakah salah kita ada impian untuk menjadi kaya? jawapannya tidak salah, yang salahnya apabila kita menyalahgunakan kekayaan itu sehingga ada yang kita zalimi.

Sejarah menunjukkan bahawa dengan kekayaan manusia jadi lupa dengan asal usul mereka, banyak contoh yang kita boleh lihat seperti firaun yang kaya raya, qarun yang kaya raya, banyak lagi contoh di zaman kini yang kaya raya. Persoalannya ialah bagaimana akhir hidup mereka? mereka tetap mati dan disimpan di dalam tanah. Jadi apakah hakikat kekayaan yang sebenar?

Kekayaan yang sebenar adalah keimanan kita kepada Allah s.w.t, inilah yang akan kita bawa di dalam kubur kita dan keimanan jugalah yang menentukan samaada kita masuk syurga atau tidak. Ayuh jika anda ada harapan hendak jadi kaya jadikan kekayaan itu aset untuk mendapat kekayaan diakhirat dan jik anda lihat anda tidak ada harapan untuk kaya maka kejarlah kekayaan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan