Rabu, 12 Oktober 2011

masalah di padang masyar lagi berat dari masalah dunia

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah dengan sifat Arrahman dan Arrahim Allah s.w.t kita dapat bertemu di alam maya ini dan berkongsi sesuatu tentang kehidupan sebab itulah blog ini saya namakan cahayakehidupan ^_^.

Alhamdulillah semalam saya bersama dengan tuan guru yang amat saya sayangi dan sanjungi, menadah kitab bagi memenuhi dada yang sering kosong dan ropong disamping mengamalkan setiap apa yang didengar walaupun amat payah sebenarnya untuk beramal dengan ilmu yang kita pelajari expecially ilmu agama yang bertentangan dengan nafsu kita.

Pesanan tuan guru yang paling saya tersentuh ialah masalah di dunia ini ada limit nya iaitu ada sampai had nya maka masalah itu akan hilang sendiri. Bagaimana ingin mengetahui hujung kepada masalah kita itu? jawapan yang pasti adalah apabila kita mati kelak, confirm masalah selesai tetapi sebelum itu set kan diminda anda bahawa masalah kita ini akan selesai satu hari nanti.

Masalah yang perlu kita bimbang dan takuti adalah masalah di padang masyar, disana kita dengan diri kita sendiri, di saat itu tidak ada siapa yang dapat membantu diri kita. Jika hebat amalan kita untuk Allah s.w.t maka beruntunglah, tetapi jika sebaliknya bermandikan peluhlah kita di sana nanti nauzubillah hi min zalik...

Bagaimana untuk mendapatkan yakin bahawa masalah kita ini akan selesai? bagaimana untuk mendapat yakin bahawa padang mahsyar itu lebih menggerunkan dari masalah di dunia ini? jawapannya ialah dengan ilmu dan zikir...tuntutlah ilmu agama dan banyakkan berzikir. Saya sedang menuju kearah ini dan saya juga berharap agar teman-teman saya di blog ini pun begitu.

Sekian buat hari ini....wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan