Sabtu, 14 Ogos 2010

Matlamat tidak menghalalkan cara


Salam ramadahan untuk hari yang ke 4.

Bagi saya tahun ini ramadhan agak panas,walaupun hujan turun akan tetapi bahangnya tetap kuat sepertimana maksud ramadhan itu sendiri bererti panas membakar.ada yang mentafsirkan panas cuaca kerana setiap kali ramadhan tiba suhu akan meningkat sepertimana sekarang dan ada juga yang mentafsirkan panas membakar itu adalah panas membakar dosa-dosa kita.

Pada bulan ini nafsu kita di lemahkan selemah lemahnya,pertama sekali tidak makan dan minum disiang hari,seterusnya melakukan ibadat yang banyak seperti solat sunat taraweh dan bangun sahur.Saya yakin semua yang berpuasa akan kelihatan pucat dan tidak bermaya.apa yang anda fikirkan disaat anda tidak larat hendak malakukan apa sahaja kerana kekurangan tenaga.

Saya ingin sentuh sedikit tentang tajuk diatas dimana matlamat tidak menghalalkan cara.Manusia mempunyai agenda sendiri dalam kehidupan dan ada matlamat yang perlu dicapai setiap hari.Paling tidak target anda untuk dapatkan sedikit duit untuk menyara hidup. Mungkin ada juga yang tidak perlukan duit dalam kehidupannya mungkin bilangannya amat sedikit.

Akan tetapi metlamat kita yang positif itu tidak boleh dicapai dengan cara yang salah dan bertentangan dengan undang dan agama.Ramai yang menyangka bahawa sesuatu kebaikan itu akan dipandang baik walaupun caranya salah.Kebenaran tetap kebenaran....tidak mungkin dicampur aduk kan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan