Sabtu, 28 April 2012

rezeki itu milik siapa

asalamualaikum sahabat semua

alhamdulillah kita masih dapat mengecapi nikmat iman dan islam, disaat ini kita masih selesa untuk melakukan ibadah walaupun disaat ini sedang dilanda aura bersih.

saya ingin menyentuh tentang rezeki,apa yang kita tahu tentang rezeki?rezeki adalah salah satu daripada nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada hambaNya tidak kira Islam atau tidak begitulah kasihnya Allah s.w.t kepada kita hambaNya.

Kita perlu jelas bahawa rezeki itu telah ditetapkan semenjak kita di alam rahim lagi, begitu juga umur dan jodoh kita semasa di dunia.Oleh itu kita jangan peningkan kepala kita tentang rezeki cuma perlu yakin Allah s.w.t pasti akan memberikan rezeki kepada kita.

Cuma kita belum jelas bahawa rezeki itu sebenarnya bukanlah duit tetapi rezeki itu boleh dalam keadaan yang lain seperti ketenangan, kelazatan dalam ibadah, dikasihi orang, mendapat cinta yang sejati dan banyak lagi. Apa yang saya lihat kita sering memandang bahawa rezeki itu adalah dunit, ini adalah satu kefahaman yang salah.

Bagi memastikan rezeki kita itu berkat dan mencukupi, pastikan kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan rezeki tersebut sebagai asbab untuk kita mendapat rezeki.Selepas berusaha doalah dan tawakal lah kepada Allah s.w.t, yakinlah bahawa ada rezeki untuk kita kerana Allah s.w.t bersifat Razzaq yang Maha Pemberi rezeki, kekadang kita akan diberikan rezeki tanpa disangka-sangka,bila?apabila kita bertaqwa kepada Allah s.w.t, rujuklah pada surah at-tolaq ada menyebut tentang mereka yang dibantu Allah s.w.t dalam hal rezeki.Jom taqwa pasti rezeki terjamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan