Selasa, 18 Mei 2010

Diantara ilmu dan iman

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita tentang seorang ustazah yang membuat onar dengan rakan sekerjanya.Ramai yang menggaru kepala apabila membayangkan seorang yang berpakaian litup,berstokin,menjaga pergaulan tapi akhirnya terkulai di dada seorang lelaki.

Ramai yang bertanyakan hal ini kepada saya,malahan saya ada post dibeberapa forum yang membincangkan perihal ini.Mudah saya katakan ilmu yang ada pada seseorang itu tidak semestinya menjamin ketaqwaan dan keimanan seseorang.

Kita biasa dengar atau mungkin ada yang tidak biasa dengan kisah seorang guru yang hebat,mempunyai bilangan anak murid yang beratus ribu.Paling cikai anak muridnya boleh berjalan atas udara,bagaimana pula gurunya?sudah pasti lagi POWER dari anak muridnya. Akan tetapi guru ini hancur akidahnya apabila tidak ada rasa syukur dalam beribadah sehinggakan disesatkan oleh syaitan laknatullah.

Saya tidak menyatakan ilmu itu tidak penting akan tetapi ilmu itu mestilah kita seiringkan dengan pembentukan iman.Untuk membina iman kita perlu ada ilmu.Rasulullah dalam pembentukan iman para sahabatnya di didik dengan bermacam-macam ujian yang kita sendiri tidak sanggup mendengarnya.Contohnya seperti Bilal Bin Rabah,diletakkan ditengah-tengah padang pasir dan diletakkan batu di dadanya bagi menggugat imannya kepada Allah s.w.t. Akan tetapi lidahnya masih menyebut AHAD.....AHAD....AHAD....iaitu yang MAHA ESA...YANG MAHA ESA.Bagaimana dengan kita?apabila azan subuh kita tidak mampu untuk bangun kerana dihimpit dengan bantal sahaja...apalagi jika dihimpit isteri?hehehe sekadar gurauan...Salam kasih sayang buat semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan