Rabu, 26 Mei 2010

Malasnye la harini

Anda sedang malas?tak bagus sifat malas ni sebenarnya,tapi tidak salah kalau nak bermalasan sekali seminggu,jangan hari-hari pulak ye.

Sudah menjadi lumrah hidup manusia sukakan perkara yang mudah-mudah,taknak sesuatu yang mencabar.Kita lebih suka lepak atas katil dan tido daripada melakukan aktiviti yang mencairkan otak kita atau mencairkan peluh kita.

Malas yang paling paling malas adalah untuk bangun solat subuh,betul atau tidak?anda sudah solat subuh?saa saya menulis di blog ini saya baru sahaja selesaikan solat fardhu subuh. Mengapa kita malas sangat nak solat subuh ni?ada beberapa perkara yang kita perlu perhatikan dan amalkan.Perkara pertama ialah pukul berapa anda tidur.Jika anda tido lewat sah la payah nak bangun subuh esok hari,kalau berjaya bangun pun solat tu tak berapa bagus sebab mengantuk sangat.Setiap daripada kita memang berlainan tahap waktu tidonya,ada yang perlukan 6jam,ada yang memerlukan 8jam,kalau yang 10jam tu mengarut la tu ye.Ok pastikan anda tido awal untuk memastikan anda cukup tidur.

Seterusnya ialah apa yang anda buat apa sebelum tidur?ada yang baca buku,ada yang berangan dan ada juga yang memikirkan apakah yang akan dilakukan esok pagi.Tidak salah anda untuk membaca buku terutamanya buku yang berkaitan dengan pelajaran,kerana teknik ini akan memudahkan anda mengingat apa yang anda baca malam tadi.Sesuai sangatlah untuk yang nak ambil exam.yang berangan pun tidak ada msalah asalkan berangan yang terkawal.Akan tetapi yang menjadi larangan adalah mereka-mereka yang tidur sambil dengar radio,tabiat ini akan merugikan anda,kerana apa?otak anda akan keletihan sebab sepanjang malam die akan bekerja seiring dengan lagu-lagu yang didendangkan semasa anda tidur.Perkara ini adalah pengalaman saya sendiri,tidur awal pun mengantuk,tido lewat pun mengantuk,saya mencari dimana silapnya.

Akhirnya saya sedar bahawa radio inilah yang membuatkan saya MALAS setiap pagi.Ok saranan saya pastikan anda menutup radio ketika hendak tidur dan pastikan set alarm untuk bangun subuh.Hidup mesti cargas!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan