Jumaat, 20 Mei 2011

al-quran sebagai bahan bacaan utama

Asalamualaikum sahabat yang saya sayangi sekalian

Alhamdulillah pujian bagi Allah s.w.t tuhan sekalian alam, yang meciptakan segalanya tanpa sia-sia walaupun pada mata kita sebagai manusia ada juga makhluk Allah s.w.t yang kita katakan sebagai sia-sia.Itulah Allah s.w.t yang Maha Bijaksana berbanding kita yang tersangatlah bodohnya dalam berfikir.

Manusia hanya mahu berfikir mengikut kehendak hawa nafsunya, jarang ada manusia yang mahu berfikir mengikut landasan yang Allah s.w.t telah tetapkan.

Pada hari ini saya ingin kongsikan tentang bahan bacaan umat Islam yang utama iaitu Al-Quran, yang merupakan wahyu teragong yang telah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w yang kita cintai. Ayat pertama yang diturunkan adalah surah al-alaq ayat 1 hingga 5. Mengapa permulaan wahyu itu menyarankan agar kita sebagai hambaNya membaca? Betapa pentingnya membaca sehinggakan Allah s.w.t telah memberikan muqaddimah Al-Quran dengan perintah membaca.

Jadi apa yang perlu kita baca? surak khabar? komik?novel? jawapannya mudah sahaja, sudah pasti Al-Quran yang perlu kita utamakan. Kita berbelanja banyak untuk membeli surat khabar setiap hari sedangkan Al-Quran hanya perlu beli sekali. Saya sarankan agar sahabat semua istiqamah membaca satu muka surat Al-Quran setiap hari beserta dengan terjemahan. Kesannya sangat besar, melalui pengalaman saya segala masalah dalam hidup terjawab dengan Al-Quran.

Selamat beramal....anda berubah?satu kejayaan buat saya^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan