Khamis, 30 Disember 2010

Kita ikhlas tak?

Salam ketenangan buat anda,ketenangan itu hanya akan datang apabila kita mengingati Allah s.w.t. Ini adalah janji Allah s.w.t di dalam Al-Quran.

Setiap detik dan saat hidup kita ada berkaitan dengan dosa dan pahala,betul atau tidak? saya ingin beritahu kepada anda bahawa setiap apa yang kita lakukan ada kaitan dengan ibadah. Jika kita berdiam maka harus lah hukum nya sehinggalah ada larangan dari Al-Quran atau hadis nabi.

Ibadah kita hanya akan diterima oleh Allah s.w.t pabila ibadah kita itu ikhlas. Ikhlas bermaksud kita melakukan sesuatu perkara itu semata-semata kerana Allah s.w.t.Jika ibadah yang kita lakukan itu atas dasar ingin mendapat pujian daripada orang maka ibadah itu tercemar dengan sifat riya'.

Saya ada pengalaman sendiri tentang ikhlas ini, disamping saya melakukan kerja hakiki iaitu makan gaji saya ada juga melakukan kerja mengajar orang mengaji dengan niat dakwah dan mendapat tambahan pendapatan.Sehinggalah satu hari ada seorang hamba Allah sms saya untuk belajar mengaji,maka satu sesi perjumpaan dirancang untuk berbincang tentang masa untuk sesi pembelajaran.Sebelum berpisah saya bertanya kepada hamba Allah tersebut sudah bekerja atau tidak alangkah terkejutnya saya bahawa dia menyatakan belum bekerja dan baru sahaja habis STPM.

Dalam hati saya terdetik bagaimana dia hendak membayar yuran jika tidak bekerja...maka terdetik dihati saya bahawa Allah ingin menguji keikhlasan saya dalam berdakwah.

Maafkan aku tuhan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan