Khamis, 9 Disember 2010

Tambah kebaikan kurangkan dosa

Salam tahun baru hijrah kepada sahabat yang amat saya kasihi.

Kita sudah melangkah ke tahun baru hijrah,banyak perkara yang telah kita lakukan tahun lepas dan ada juga perkara yang masih belum selesai.

Semalam saya mengikuti satu ceramah maal hijrah di tempat saya bertugas, ustaz yang di inport khas daripada Darul Quran. Apa yang menarik ustaz tersebut menyarankan kita untuk menjadi BAIK dari sudut yang amat ringan.

Katanya,zaman kini manusia banyak yang meninggalkan solat lima waktu, jadi disarankan kita sebagai umat Islam untuk menjaga perkara wajib ini terlebih dahulu bukannya melakukan transformasi yang melampau seperti buat solat sunat 20 rakaat setiap hari. Jika satu perubahan itu dilakukan secara drastik maka kembalinya kepada kejahatan juga adalah drastik.

Sama-sama kita berubah sedikit demi sedikit dan pastikan ianya berkekalan,soal diri kita siapa kita didunia ini?

Siapa yang terlepas daripada kejahatan dan kemaksiatan?saya yakin dan pasti semua terlibat bukan?mulai hari ini kita kurangkan kejahatan yang kita lakukan.sedikit-demi sedikit insyaallah perkara tersebut dapat kita tinggalkan.Pesanan ustaz tersebut sebelum kita lakukan maksiat atau kejahatan cuba bayangkan bahawa segala apa yang kita lakukan tersebut ditayangkan dihadapan berbilion-bilion orang yang melihat.Inilah situasi yang akan kita alami semasa dipadang mahsyar....

Semoga kita sama-sama menjadi lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan