Ahad, 3 Julai 2011

anak adalah aset kita

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah pujian bagi Allah s.w.t yang telah mengizinkan kita untuk meneruskan kehidupan atas tiket sebagai seorang hamba.Perjalanan pagi isnin ini kita mulakan dengan bismillah.... dan pada akhirnya sama-sama kita mengucapkan syukur.

Baru-baru ini saya telah mengikuti satu program yang melibatkan anak-anak yang berumur daripada 9 tahun sehinggalah belasan tahun.Mereka ini adalah anak-anak staf di sebuah komuniti yang tidak asing di gombak. Saya sangat teruja apabila dijemput untuk mengikuti program ini selain diberi mandat untuk menjadi tenaga pengajar sepanjang program tersebut.

Pada mula perhatian saya program ini tidak mendapat sambutan kerana iainya adalah program agama bukannya program hiburan,tetapi jangkaan saya meleset kerana seramai 150 orang peserta telah mendaftarkan diri untuk mengikuti program tersebut.Alhamdulillah satu permulaan yang sangat baik.

Program pada hari pertama melibatkan teori dan praktikal dalam melakukan solat, cara-cara bersuci dan juga aturan melakukan solat.Sepanjang program berjalanan saya melihat perilaku anak-anak tersebut tidak kira kecil atau besar.Pertama sekali apa yang saya lihat mereka sangat susah untuk mengikut arahan. Setiap arahan akan diulang sebnayak 3kali atau lebih, bagaimana pula ketika mereka di rumah?adakah mereka mendengar segala perintah ibu bapa mereka?

Pemerhatian saya yang kedua ialah mereka ini tidak ada ilmu agama yang asas seperti solat,whudu dan tayamum.Ilmu ini perlu diajar oleh ibu dan ayah mereka tetapi apa yang saya lihat mereka tidak mengajar mereka bahkan ada seorang anak ustazah tidak tahu bacaan dalam solat alangkah sedihnya....

Jadi kita sama-sama fikirkan...apakah ganerasi sekarang ini mampu membawa Islam ke mata dunia atau mereka inilah yang akan menghancurkan Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan