Isnin, 4 Julai 2011

jangan melihat siapa yang bercakap

Asalamualaikum sahabat semua

Allah s.w.t telah memebrikan kita pelbagai nikmat yang kita tidak dapat menghitungnya. Nikmat ini manusia tidak pernah perasan, manusia hanya perasan tentang hajatnya yang belum dimakbulkan oleh Allah s.w.t. Jarang sekali manusia akan bersyukur atas nikmat pekerjaan yang diperoleh,nikmat isteri dan anak-anak serta nikmat menyedut udara dengan tanpa bayaran sesen pun.

Allah s.w.t telah menetapkan ada satu golongan yang sentiasa akan memberikan nasihat dan pengajaran kepada sesama manusia.Contoh yang mudah kita lihat penceramah yang berceramah segenap ceruk bumi Allah s.w.t semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. Apabila mati seorang maka akan diganti dengan pendakwah yang lain,begitulah seterusnya.

Akan tetapi ada satu persepsi manusia dimana mereka hanya melihat siapa yang bercakap dan tidak melihat apa yang dicakapkan itu.Oleh itu berlakulah ketidak adilan dalam penyebaran ilmu.Seorang tukang sapu tidak akan ada siapapun yang mendengar percakapannya kerana pekerjaannya yang hina dipandangan manusia.Begitu juga seorang pak guard yang menjaga sesebuah taman atau banggunan,tidak ada siapa yang akan mendengar percakapannya kerana status pekerjaannya.

Kita perlu ingat bahawa ilmu itu tidak mengenal siapa yang membawanya, kekadang satu ilmu itu hanya ada pada seorang sahaja di dunia ini dan dia adalah seorang penyapu sampah. Jadi kita sebagai seorang hamba Allah s.w.t perlu ada satu perasaan iaitu dengar apa yang disampaikan dan jangan lihat siapa yang menyampaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan