Ahad, 27 Februari 2011

dua surau pada satu tempat

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah kita dapat bertemu lagi dengan perkongsian yang baru, hidup anda bagaimana? jika anda enjoy dengan hidup anda bermakna anda bersyukur dengan apa yang anda ada.

Pada minggu yang lepas berlaku satu tragedi yang boleh saya katakan tidak sepatutnya terjadi di tempat yang sebegini, dan jika ianya berlaku dan diketahui pula oleh orang luar maka malulah ketua ditempat tersebut.Ianya berkaitan dengan surau,surau merupakan tempat solat yang bersaiz kecil sahaja dan tidak dilakukan solat jumaat padanya.

Di tempat saya bekerja sedang asyik berlaku perpindahan dari office baru ke office lama, begitu juga surau baru ke surau lama.Maksudnya di sini di tempat saya sekarang ini ada dua surau yang berfungsi.Arahan menyatakan aktiviti hari isnin sehingga rabu dan jumaat akan di buat di surau lama dan aktiviti di surau baru akan di buat pada malam jumaat sahaja.

Pada minggu lepas saya datang ke surau baru untuk memenuhi aktiviti surau di malam jumaat akan tetapi alangkah terkejutnya saya melihat tidak ramai yang hadir sedangkan peserta kursus amatlah ramainya.

Saya terus pergi ke surau lama selepas solat magrib dan melihat peserta kursus yang lain ada di sana sedang membaca surah yasin.Aduhai...inilah yang akan terjadi jika terdapat dua surau dalam satu te,pat.Siapa yang harus dipersalahkan?itu tidak penting,apa yang penting di sini ialah ketua atau bos di suatu tempat itu perlu memainkan peranan.Jika ada dua bos di satu tempat kerja maka terjadilah seperti yang berlaku di tempat kerja saya ni.

Pengajaran yang ke dua ialah kita perlu mengimarahkan masjid dan kurangkan pembinaan surau kerana jika surau terlampau banyak maka jemaah masjid akan berkurang.

kita jumpa lagi insyaallah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan