Khamis, 17 Mac 2011

duit syiling yang power

Asalamualaikum sahabat semua

Hari ini adalah hari jumaat penghulu segala hari,bagi kita umat Islam hari ini adalah hari yang paling bermakna kerana banyak peristiwa yang akan berlaku pada hari ini terutamanya hari kiamat yang maha dahsyat.Kesedaran perlu ada pada kita semua bahawa hari kiamat pasti datang dan kita sebagai hambaNya perlu bersiap sedia dengan amalan agar kita tergolong dalam hambaNya yang bertaqwa.

Saya yakin setiap daripada kita pernah ketandusan duit diatas sebab-sebab yang tertentu. Mungkin ada berlaku kes kecemasan seperti bateri kereta rosak ataupun anak minta belanja lebih untuk membeli buku rujukan.Kita sebagai mak dan ayah sudah pasti memberikan wang kepada anak tanpa rasa berat.Begitu juga yang hidup bujang kadang-kadang tidak perasan duit kertas langsung tidak ada dalam simpanan.

Jika berlaku sedemikian apa tindakan kita?jawapnya ialah duit syiling kan?duit syiling walaupun kita memperlekehkannya tetapi sebenarnya duit syiling adalah sangat penting berbanding duit kertas kerana duit syiling berbilang-bilang dan nilainya adalah kecil tetapi duit kertas nilainya besar dan sedikit pula bilangannya.Jika hilang sekeping duit kertas kita akan hilang duit yang agak banyak tetapi jika kita hilang sekeping duit syiling?paling tinggi seringgit sahaja kan? tidak ada duit syiling lebih dari seringgit.Maka kerugian kita hanya sedikit.

Pernah anda membayar duit minyak dengan duit syiling?pasti ada....saya sendiri sudah beberapa kali membayar duit minyak motor dengan duit syiling.Apa perasaan kita ketika itu? pasti malu dan rasa amat rendah diri.Sebenarnya perasaan itulah yang akan mendidik kita menjadi manusia yang merendah diri dan sedar diri.Jika kita sering membayar dengan wang kertas yang banyak atau guna kad kredit maka sifat yang terkumpul dalam diri kita adalah tinggi diri dan bangga diri.Cuba test sekali anda bayar duit minyak dengan duit syiling.... Hayati perasaan anda ketika itu....

hidup perlu jadi bijak kalau tidak kita akan dipijak....jumpa lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan