Ahad, 6 Mac 2011

shopping dengan nafsu atau keperluan

Asalamualaikum sahabat semua

Anda sihat atau tidak itu tidak penting,yang penting adalah motivasi iman anda dalam keadaan yang amat cemerlang.

Semalam saya pergi ke giant batu caves untuk membeli barang keperluan, sepanjang perjalanan amat sibuk dengan kenderaan yang menghala ke arah tuju masing-masing.Cuma saya pelik mengapa begitu payah unutk mencari paking di sana, sedangkan sebelum ini mudah sahaja untuk saya mencari parking.

Baru saya teringat bahawa sekarang adalah minggu orang penuh poket,fahamlah maksudnya tu ya.Jadi masing-masing berpusu-pusu ke tempat membeli belah dengan niat membeli barang keperluan harian kita.

Tetapi apa yang saya lihat kebanyakan daripada kita membeli belah dengan nafsu bukan dengan keperluan.Bagaimana hendak membezakan membelibelah dengan membeli dengan nafsu ialah catitan apa yang kita hendak beli.Berapa ramai antara kita yang pergi shopping dengan membawa catitan barang apa yang hendak dibeli.Saya yakin mungkin 1 % sahaja yang melakukan sebegini.Yang menulispun kadang-kadang tersasar kerana mengutamakan nafsu mata daripada keperluan.

Setiap pembaziran itu ialah satu dari jalan untuk kita menjadi geng kepada syaitan,kita adalah saudara syaitan jika kita melakukan pembaziran.Tidak risaukah kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan