Selasa, 4 Januari 2011

Tambah ilmu kita

Salam ketenangan dan salam kasih sayang buat anda.

Apabila kita ingin dikasihi maka kita perlu mengasihi terlebih dahulu,jika anda ingin dicintai makan mencintailah terlebih dahulu.Apa yang kita beri sama ada baik atau buruk pasti kita akan dapat habuannya.

Ilmu merupakan satu daripada kewajipan kita untuk mencarinya kerana hadis telah menyebut bahawa tuntutlah ilmu dari buayan sehinggalah ke liang lahad.Begitu penting ilmu ini kerana setiap apa yang kita lakukan membabitkan ilmu.Hendak makan anda perlu ada ilmu makan,ilmu menanam dan ilmu mencari duit sebelum dapat membeli makan.

Untuk pos sesuatu barang yang besar memerlukan kita mengisi borang tertentu,jika anda tidak ada ilmu anda akan mengambil masa yang lama untuk selesaikan satu kerja di pejabat pos.

Ilmu terbahagi kepada dua iaitu ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah,ilmu fardu ain wajib atas kita menuntutnya seperti ilmu tauhid,ilmu fekah,ilmu tasawuf dan sebagainya.Ilmu fardu kifayah pula adalah ilmu dimana hanya perlu seorang yang menguasainya maka ynag lain terlepas dari tanggungjawab itu contohnya ilmu menguruskan mayat.

Ilmu terlampau luas untuk kita terokai,cuba terokai diri anda sendiri....tarikh lahir anda...nama anda semuanya mempengaruhi anda....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan