Sabtu, 29 Januari 2011

tiga benteng untuk anda hadapi apa juga ujian

Salam hujung minggu buat sahabat semua, saya sentiasa doakan anda semua sihat dan bahagia dalam kehidupan.Dan harapan saya anda juga mendoakan saya.

Tiga perkara ini saya dapat daripada guru yang saya sayangi, beliau seolah-olah mengetahui permasalahan yang dialami oleh umat zaman ini. Setiap orang ada masalah yang hampir sama. Ada masalah duit, masalah anak, masalah pekerjaan dan masalah keluarga.

Banyak buku diluarsana yang memberikan pelbagai cara untuk berjaya dalam hidup dan menyelesaikan semua masalah hidup manusia.Tetapi semua itu hanyalah rekaan mereka dan tidak berpandukan kepada wahyu illahi.

Perkara pertama adalah kita tingkatkan amalan ibadat kita, kerana inilah sahaja punca ketenangan dan cara terbaik untuk hilangkan stress dalam kehidupan. Banyakkan zikir, solat sunat, bacaan al-quran selawat dan istighfar.

Yang kedua ialah menjauhi apa juga dosa sama ada dosa besar atau dosa kecil, dosa merupakan salah satu punca mengapa kita selalu sahaja ditimpa ujian.

Dan yang akhir ialah jagalah pemakanan kita,pastikan punca pendapatan kita halal dan apa yang kita makan juga halal. Doa kita tidak akan diterima Allah s.w.t sekiranya dalam badan kita ada sumber yang tidak halal.

Semoga ada baiknya pertemuan kita pada hari ini.
wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan