Rabu, 8 September 2010

Ujian Orang Kurang Upaya


Salam akhir ramadhan

Semoga kita semakin kuat pada hari ini,dalam mengharungi ranjau kehidupan. semoga kita sama-sama mendapat cahaya dalam kehidupan.

Kita pasti pernah melihat golongan kurang upaya,berada di tepi jalan meminta sedekah. Ada yang menjual tisu di lorong-lorong jalan untuk mendapatkan pendapatan. Mungkin juga ada yang terserempak mereka di dala bas untuk pergi ke sesuatu tempat.

Pernah kah kita berbual dengan mereka bertanya khabar dan bertanya keluarga mereka. Kebiasaanya kita hanya menyapa golongan yang sempurna dari sudut mata kita.Mulai hari ini jika kita terserempak dengan golongan ini cubalah dekati mereka dengan bertanya khabar serta bertanyakan tentang keluarga mereka,mana tahu dia adalah mesin pahala kita.

Golongan kurang upaya ini mempunyai sifat rendah diri jika kita tidak memberi sokongan kepada mereka samaada secara meterial atau sekadar kata-kata nasihat.Jangan kita biarkan mereka berjuang dalam kehidupan dengan cacian kerana mereka juga adalah hamba Allah s.w.t dan ada tujuan mengapa mereka dijadikan sebegitu.

Kita curahkan kasih sayang kita kepada merka kerana mereka adalah saudara kita dan juga hamba Allah s.w.t.Anda hebat jika anda menjadikan mereka sebagai mesin pahala anda.

Salam lebaran untuk semua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan