Khamis, 10 Jun 2010

Badan kita ada hadnya

Asalamualikum pembuka bicara pada kali ini,saya harapkan anda yang membaca blog saya ini semakin hebat dalam kehidupan kalaupun tak hebat jadikan minda anda hebat insyaallah anda akan jadi hebat juga satu hari nanti hanya masa nya cepat atau lambat.

Mengapa saya katakan minda?kerana apabila minda anda kata anda hebat pasti anda akan jadi hebat.Anda adalah apa yang anda fikirkan dan apa yang anda percaya terhadap diri anda.

Ok dah jauh sangat ni dah pegi hehehe.Sebenarnya saya ingin kongsikan dengan anda tentang diri kita,tubuh badan kita.Sedar tak tubuh badan kita ada kalanya dia cergas sangat sangat dan kadang-kadang lembik macam kuih lengkong.

Badan kita ni ada had nya untuk bekerja,sebab itu kita hanya bekerja 8 jam sehari secara umumnya dan ada yang bekerja lebih kerana atas perintah majikan atau nak cari duit lebih. Pada hakikatnya 8jam itu sahajalah kemampuan kita untuk bekerja.Sekiranya kita kerja lebih masa maka badan kita tidak akan mampu lagi bagi yang terbaik kerana sudah seperti bateri yang sudah kehabisan.

Sebab itu dalam Islam juga telah diatur cara untuk menjaga badan,kita tidak disuruh solat sahaja 24jam,hanya 5kali sehari yang selebihnya kita boleh rehat atau buat kerja yang sepatutnya. Pada tengah hari pula sunat kita tidur sekejap untuk memastikan badan kita segar kembali setelah beberapa jam bekerja.

Dalam pembacaan saya syarikat komputer terkenal dunia menyediakan masa khusus untuk pekerja untuk berehat diwaktu siang bagi memastikan kualiti kerja bertambah dan amat mengejutkan prestasi pekerja meningkat setelah diberi tidur tiap tengah hari.

bagaimana dengan anda?dah rehatkan diri walaupun sebentar?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan