Khamis, 27 Oktober 2011

anak adalah nikmat dan ujian

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah, Maha Suci Allah, Allahuakbar.....kita berada pada hari yang sangat berkat, kita yang beriman kepada Allah s.w.t dan kepada Rasulullah wajib berselawat keatas Rasulullah agar kita termasuk dikalangan umatnya yang mendapat syafaat insyaallah.

Anak merupakan nikmat yang sangat berharga kepada kita yang sudah berkahwin, dalam pada masa yang sama kita perlu sedar bahawa anak adalah amanah yang sangat besar kepada ibu dan ayah. Perjalanan hidup anak tersebut bergantung kepada kita samada ingin mengikut jalan yang lurus atau jalan yang penuh dengan liku.

Ramai ibu bapa yang mengambil jalan mudah dengan memberikan tanggungjawab penjagaan anak kepada orang lain seperti orang gaji,atau kepada mak dan ayah mereka yang telah berusia. Ini adalah permulaan kepada rosaknya anak tersebut kerana mereka memerlukan kasih dan sentuhan daripada ayah dan ibu mereka sendiri bukan orang lain.

Perkataan apakah yang kita ajarkan semasa bayi itu lahir? jika perkataan tersebut adalah kalimah memuji Allah insyaallah kehidupan bayi tersebut berada di jalan yang diredhai olehNya tetapi jika perkataan yang mula dengan dunia seperti apa! saham jatuh? maka anak tersebut sudha tersangkut dengan dunia. Bimbinglah anak-anak kita dengan keimanan kepada Allah s.w.t bukan keimanan kepada dunia yang hanya penuh dengan tipu daya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan