Khamis, 29 November 2012

Pengurusan masa penting untuk kita

Asalamualaikum sahabat semua

Segala puji bagi Allah s.w.t yang menjadikan kita sebagai seorang Islam yang beriman kepada Nya. Kot mana pun keadaan kita kembalilah kita kepada Allah s.w.t agar kita semakin kuat dengan ujian Nya.

Satu sahaja perkongsian saya pada hari ini iaitu tentang pengurusan masa, masa sentiasa berjalan tanpa menunggu kita. Bak kata pepatah arab masa itu umpama pedang jika kita tidak memotongnya masa akan memotong kita. Begitulah hebatnya masa, dan ada di dalam Al-Quran surah yang khusus dengan masa iaitu surah Al-Asr yang bermaksud demi masa.

Masa yang berkat ialah masa yang kita penuhi dengan ibadah dan berpesan-pesan ke arah kebaikan dan ibadah kepada Allah s.w.t. Jangan biarkan syiatan menghasut kita untuk melakukan sesuatu yang bercanggah dengan perintah Allah s.w.t kerana masa yang berlalu akan ditanya oleh Allah s.w.t bagaimana kita mengisinya.

Kita pastikan waktu kerja, waktu makan, waktu bersama keluarga, waktu bersendirian kita itu tidak sia-sia, semoga Allah s.w.t mengampunkan dosa kita dan semua muslimin muslimat yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan