Jumaat, 26 November 2010

Mengapa berubah ya?

Salam kejayaan buat anda!

Hari ini saya ingin bercerita tentang satu lagi episod dalam kehidupan, sahabat saya anuar telah berkenalan dengan seorang ustaz dengan cara tidak sengaja di sebuah R & R untuk solat fardu. Selepas melakukan solat fardu sahabat saya telah ditegur oleh seorang ustaz yang diiringi oleh anak muridnya yang berjubah dan berserban.Di dalam hatinya tergerak bahawa ustaz tersebut adalah seorang guru tahfiz. Ustaz tersebut menyatakan bahawa kamu perlu berguru! mungkin ustaz tersebut dapat MELIHAT amalan yang dilakukan oleh sahabat saya ini yang sememangnya rajin bangun malam dan berzikir. Pesananya ialah taqwa kepada Allah dan sabar.....

Pertemuan tersebut hanya berakhir disitu....sehinggalah anuar dan saya tergerak untuk menghubungi ustaz tersebut kerana berminat dengan ilmu zikir ini atau dinamakan ilmu tarekat. Alhamdulillah ustaz tersebut memberikan galakan kepada kami untuk berguru dan memberikan alamat dan nama guru nya di kawasan subang selangor. Maka saya dan anuar telah mencari tempat tersebut seterusnya berguru disana.

Panas tidak sampai ke petang apabila ustaz tersebut telah menghubungi anuar untuk mengadu satu masalahnya iaitu masalah duit.Ustaz tersebut menyatakan hendak menjalankan satu perniagaan di melaka dan memerlukan rm7000 untuk memulakan bisnes tersebut. Maka anuar telah menyatakan ingin mencuba untuk mendapatkan dana tersebut dengan meminta bantuan orang lain kerana dirinya bukanlah orang senang,hanya makan gaji.

Semakin hari ustaz tersebut terus menerus menekan anuar untuk mendapatkan dana tersebut sehingga mengganggu pekerjaan anuar.paling menyedihkan gangguan itu tidak mengenal waktu solat sehingga terdetik dalam hati anuar bahawa ustaz tersebut sudah hilang kewarasannya kerana terdesak untuk mendapatkan wang tersebut. Tekanan demi tekanan telah diberikan kepada anuar sehingga ustaz tersebut menyatakan anuar adalah munafiq kerana mungkir janji sedangkan anuar hanya ingin CUBA menbantu.

Sikap ustaz tersebut betul-betul melemahkan anuar untuk beramal ibadah...inilah ujian dalam kehidupan.apabila seseorang selalu diuji dengan ujian yang berat maka dia akan tenang dalam menghadapi apa sahaja tetapi jika ujian itu baru sekali datang dalam hidupnya terus sahaja melatah sehingga menyalahkan orang lain dan menonjolkan kelemahan diri sendiri.

sama-sama kita berfikir.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan