Sabtu, 1 Januari 2011

Makan angin biar berpada

Salam hari ahad buat anda,bagaimana tahun baru anda hari ini?saya doakan anda sentiasa bahagia dengan kehidupan anda walau apapun ujian dalam hidup anda.

OK saya yakin bahawa hujung minggu seperti ini anda akan makan angin di mana-mana untuk merehatkan minda dan bersuka ria.Cuma kita sebagai muslim perlu ingat bahawa apa jua yang kita lakukan mesti ada kaitan dengan ibadah.

Oleh itu ada beberapa perkara yang perlu kita perhatikan,yang asas sahaja saya kongsikan.
Pertama tetapkan kemana anda hendak pergi,dan berapa jarak.Jika jauh maka setting awal-awal niat untuk solat jamak dan berhenti dimana.

Pastikan betul-betul tempat yang dituju,jangan pergi ke tempat yang tidak dirancang kerana jika kita tidak merancang maka kita kan bazirkan banyak masa.

Semasa dalam perjalanan pastikan anda membaca doa naik kenderaan paling asas,atau nak lagi bagus bacakan al-fatehah,ayatulkursi dan 4kul.semoga Allah s.w.t melindungi perjalanan kita.

Akhir sekali niatkan perjalanan anda kerana hendak menjalinkan silaturrahin,atau memikirkan keindahan ciptaan Allah s.w.t.Jangan banyakkan bersuka ria sangat sebab ditakuti akan diiringi dengan tangisan.

Semoga perkongsian kali ini bermenfaat untuk anda dan diri saya sendiri.

Salam kasih sayang^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan