Khamis, 6 Januari 2011

sabar sikit untung banyak

Salam pagi jumaat yang amat sejuk di tempat saya tinggal ni,bagaimana dengan tempat anda?saya yakin tempat anda juga sejuk di pagi ini.

Ada hadis yang menyatakan bahawa kesabaran itu adalah separuh daripada iman,hebat bukan? sabar adalah satu perkataan yang ringkas dan mudah sahaja untuk disebut akan tetapi aplikasi dan pengamalan adalah 100 kali ganda susah dari perkataannya.

Kita lihat orang disekeliling kita,ada atau tidak yang memiliki sifat sabar yang banyak mengatasi sifat pemarah?jika anda dapat jumpa orang yang penyabar lihat wajahnya lihat perwatakannya hebat bukan?pasti ramai kawannya dan pasti gembira hidupnya kerana orang yang sabar berfikiran positif.

Dengan hanya bersabar dalam masa 5 minit anda dapat belajar bagaimana membuat memo atau sirat dengan baik,cuba anda bayangkan jika anda tidak sabar apabila ditegur oleh bos kerana banyak melakukan kesilapan dalam membuat memo dan surat.Pasti sehingga kini anda tidak mampu membuat surat dan memo walaupun sudah bekerja lebih 5 tahun.

Sifat sabar ini juga merupakan power bagi semua para nabi dan rasul,mereka diutus untuk menyampaikan aqidah yang benar kepada masyarakat yang jahil dan mempunyai kehidupan yang amat jauh daripada kehidupan Islam.Sebab itulah para nabi dan rasul diuji dengan pelbagai ujian untuk membuatkan mereka mempunyai jiwa yang penyabar.

Ayuh jadi orang yang sabar!

1 ulasan:

  1. sabar tiada penghujung sebenarnya..
    moga tergolong dalam prang2 yang sabar..

    BalasPadam