Selasa, 21 Februari 2012

perjalanan hidup orang soleh memang pelik

Asalamualaikum shabat semua

Alhamdulillah diatas nikmat iman dan kehidupan kita pada hari ini. Sama-sama kita mulakan hari ini dengan perasaan bersyukur dan penuh dengan kasih sayang bukan dengan kebencian.

Hari ini saya ingin membawa sahabat semua untuk melihat satu sudut yang jarang untuk kita lihat sedangkan di sudut kecil itulah mengajar kita tentang perjuangan dalam kehidupan. Perjalanan orang yang soleh sentiasa kita lupakan, apakah erti soleh?atau solehah? ianya bermaksud hamba Allah s.w.t yang perjuangan hidupnya adalah mengharapkan redha Allah s.w.t sahaja tidak ada satu pun yang dilakukan kerana nafsu dan emosi.

Diantara contoh yang menjadi kontroversi ialah seorang kiyai yang sangat alim dan soleh malahan sudah dikenali sebagai seorang murabbi yang sangat hebat, akan tetapi perkembangan terbarunya beliau telah mengahwini seorang model yang sangat hebat di tempatnya. Maka ramai yang mencemuhnya kerana mengahwini seorang yang buta agama malahan ditambah lagi cemuhan itu apabila beliau menceraikan isteri yang pertama.

Apakah yang kita fikir apabila menerima cerita kehidupan seperti ini? jika dilihat pada sudut emosi dan nafsu kita akan menghukum kiyai tersebut sebagai kuat seks dan sebagainya akan tetapi lihat pula dari sudut agama. Pemikiran semua wanita yang berada di lembah kegelapan akan terbuka apabila melihat perkahwinan seorang kiyai yang soleh dengan seorang model. Difikiran mereka mengatakan kiyai pun boleh menerima mereka sebagai isteri apatah lagi Allah s.w.t yang Maha Pengampun.

Bagi isteri tuanya perlulah sedar penceraian itu bukan beerti benci tetapi untuk menyelamatkan dia daripada dosa terhadap suami.Jom berfikir cara iman bukan dengan cara emosi dan nafsu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan