Khamis, 13 Mei 2010

Jom ke surau jom ke masjid

Pastikan hari ini lebih baik dari semalam....amin

Anda seorang lelaki?dizaman nabi dan para sahabat mereka amat menitikberatkan solat di masjid-masjid atau zaman sekarang ni surau-surau.Jangan tidak tahu,dizaman Rasulullah masjid merupakan tempat untuk menuntut ilmu,tempat bermesyuarat,dan tempat membuat aktiviti-aktiviti yang lain.

apakah hikmahnya?

Pokok yang sebenar ialah kebersatuan Rasulullah dan para sahabat dimasjid itu sendiri. Apabila semua ahli masyarakat turun ke masjid maka banyak perkara yang boleh dibuat bersama. Perkara yang berat akan menjadi ringan apabila dibuat bersama.

Hari ini kita melihat masjid memang banyak tambah-tambah di malaysia.akan tetapi yang amat menyedihkan adalah jemaahnya yang kurang dari tiang masjid itu sendiri.Dimanakah silapnya?
Kita sebagai umat islam perlu sedar bahawa masjid adalah tempat turunnya rahmat Allah s.w.t. Masjid jugalah tempat umat islam bersatu dengan akidah.

Umat Islam hanya akan menang dan mengembalikan kegemilangan Islam apabila kita semua bersatu dimasjid-masjid.Inilah kekuatan kita.Siapa yang perlu membuat kerja ini?bukan jabatan agama islam,bukan imam qaryah,bukan pihak berkuasa,akan tetapi kita semua.Kita yang bergelar muslim ini.Kitalah yang akan memastikan Islam itu dimana dan sampai ke tahap mana sekarang ini.Fikir-fikirkan.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan