Jumaat, 21 Mei 2010

Penyakit sebagai musibah atau sebagai nikmat

Boleh dikatakan kita semua ada penyakit,paling tak pun penyakit malas hehehe gurau je tu. Dari mana datangnya penyakit?ada yang menyatakan penyakit itu berpunca daripada perut,apa yang ada pada perut ialah makanan yang kite telan masa tengah hari tadi.

Makanan yang kita makan akan jadi penyakit jika kita mabil secara berlebihan,contohnya kita semua perlukan lemak dalam badan,ataupun gula dalam badan,akan tetapi hanya sedikit yang perlu kita sumbatkan dalam perut kita ni,jika terlebih maka akan timbullah penyakit seperti kencing manis,dan darah tinggi.

Islam telah mengajar kita tatacara bagaimana mengatur pemakanan kita,amat mudah pesanan nabi kepada kita.Berhentilah makan sebelum kenyang.Ini bermakna apa yang kita makan itu sudah pasti tidak melebihi had yang telah ditetapkan atau mengikut sunnatullah.

Cuba kita tanya ustaz-ustaz,zaman nabi dan para sahabat dulu ade ke tak yang kene penyakit lemah jantung atau darah tinggi ni.Confirm takde punyelah,kerana mereka amat menjaga pemakanan dan amat mengikut sunnah nabi berhenti makan sebelum kenyang.Lain dizaman kita kalau makan mesti kenyang-kenyang,biasa dengar....mat makan tu biar kenyang-kenyang... hahahah kite ni banyak tinggalkan sunnah,sedangkan sunnah itu banyak hikmahnya.

yang kaya ialah syarikat pengeluar makanan tambahan untuk mengatasi penyakit-penyakit tersebut,MLM makin laju kerana telah menjumpai cara untuk mengatasi sakit jantung atau dara tinggi,ini contoh yang mudah.Jadi sebelum anda mengalami penyakit tersebut jagalah pemakanan kita agar sihat dan sejahtera disamping keluarga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan