Rabu, 18 Ogos 2010

Penyakit hati yang mematikan

Salam ramadhan dan salam ketenangan

Alhamdulillah kita masih dapat meneruskan perjuangan kita sebagai hamba Allah s.w.t pada hari ini.Semoga redha Allah lah yang kita tuntut bukan dunia semata-mata.

Hati merupakan tempat pandangan Allah sepertimana dalam lirik lagu kumpulan hijjaz PANDANGAN MATA SELALU MENIPU PANDANGAN AKAL SELALU TERSALAH...PANDANGAN NAFSU SELALU MELULU PANDANGAN HATI ITU YANG HAKIKI KALAU HATI ITU BERSIH.....

Banyak yang kita boleh belajar daripada lirik diatas,dimana hati menjadi tempat tilikan Allah s.w.t.Mengapa hati yang menjadi pandangan Allah?kerana pandangan zahir selalunya salah.
Kita lihat berapa ramai wanita yang pada luarannya adalah baik,akan tetapi hatinya busuk seperti bangkai.

Begitu juga lelaki yang pada luarannya nampak kesolehannya akan tetapi hatinya kotor dengan titik-titik hitam.sebab itulah kita dilarang sama sekali menghukum orang hanya berpandukan kepada luaran sahaja.Maka disini menunjukkan yang layak menghukum hanyalah Allah s.w.t bukan kita manusia yang belum pasti tahap pandangannya.

Untuk menjaga hati kita yang sentiasa bebas seperti burung untuk bersangka apa sahaja bukanlah mudah melainkan kita bermuhasabah diri untuk mengenal kesilapan yang kita lakukan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan