Ahad, 22 Ogos 2010

Siapa orang di sekeliling anda


Salam ramadhan.

Hari ini merupaka hari ke 12 kita berpuasa,kita sudah masuk ke fasa kedua bulan ramadhan iaitu mendapat keampunan daripada Allah s.w.t. Kita perlu mengambil lebih perhatian pada masa kedua ini kerana kemapunan Allah s.w.t merupakan matlamat kita sepanjang ramadhan ini.

Ada seorang hamba Allah bertanyakan kepada saya dimana sahaja dia pergi maka akan adalah hamba Allah yang baik-baik dan soleh yang akan mendekatinya.Dia bertanyakan mengapa perkara ini berlaku?saya berikan jawapan yang mudah kepadanya iaitu Allah s.w.t sekiranya menyayangi seseorang hambaNya makan Allah s.w.t akan memberikannya kefahaman agama kepadanya.

Beliau tersenyum dengan jawapan saya,kerana pada pandangannya dirinya bukanlah baik sangat jika hendak dibandingkan dengan orang yang sentiasa disisinya.Dirinya kini sedang menghadapi masalah yang besar,sehinggakan rumah tangganya kini sudah hancur. saya berpesan kepanya bahawa Allah s.w.t tidak akan memberikan ujian yang bukan mengatasi imannya.

Beliau kembali bersemangat setelah saya memberikan kata-kata seperti berikut....Allah s.w.t akan memberikan bantuan kepada awak.....

Begitu juga anda yang sedang membaca coretan saya ini,kita sama sahaja melainkan ketaqwaan. Kita punyai masalah yang hampir sama.Bagaimana cara kita mengatasinya adalah berbeza-beza. Peringatan terakhir saya ialah yakinlah Allah s.w.t menyatakan kasih sayangnya melalui ujian yang diberikanNya kepada kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan