Khamis, 12 Ogos 2010

Ramadhan kali ini

Apa khabar anda hari ini?salam ramadhan dan salam kerahmatan

Kini sekali lagi kita menjalani ibadah puasa,tidak kira umur semuanya berpuasa demi menyatakan ketaatan kepada Allah s.w.t.Ramadhan kali ini saya rasakan amat berbeza dari yang lepas-lepas. Masa semakin pantas berlalu sehinggakan puasa itu dirasakan amat kejap sekali.

Ujian dalam merentasi puasa juga berbeza kerana beberapa faktor,jika dizaman nabi puasa disambut dengan berlakunya peperangan untuk menegakkan agama Allah s.w.t,kini ujian umat akhir zaman adalah lebih ringan pada zahirnya akan tetapi berat pada batin.

kita semakin susah untuk mencapai makam puasa yang tertinggi iaitu khawasul khawas dimana kita kini tidak lagi mampu menjaga pancaindera daripada membuat maksiat.Hati tidak lagi berhubung dengan Allah s.w.t,yang di ingat hanyalah tentang dunia yang hanya menipu ini. Ujian semasa berbuka juga berbeza,dizaman nabi kurma dan air suman sudah cukup untuk memenuhi waktu berbuka.Akan tetapi di zaman ini meja makan di penuhi dengan bermacam juadah yang memberatkan kita untuk beribadah kepada Allah s.w.t.

Kepada yang putus cinta atau di kecewakan pada bulan puasa ini,kesabaran anda membuatlan anda menjadi jutawan diakhirat nanti.Kesabaran itu merupakan sebahagian daripada iman dan iman itu merupakan kunci untuk masuk ke syurga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan