Rabu, 9 Februari 2011

tukang masak pun ada tekanan

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah hari ini kita dapat meneruskan perjuangan kita,apa yang anda lihat dahulu selepas bangun dari tidur?mesti jam ataupun badan anda sendiri.Bayangkan jika anda tersedar saat itu anda diliputi kain putih sahaja.Itu bermakna anda sedang dialam barzakh iaitu pintu pertama sebelum masuk ke alam akhirat.

Jika sahabat yang sedang membaca tulisan saya ini seorang tukang masak atau chef baru la profesional sket^_^artikel ini untuk anda,kerana baru sebentar tadi saya bertemu seorang tukang masak di tempat kerja saya dan meluahkan perasaan dan tekanan yang dihadapinya.

Pada fikiran saya memasak adalah mudah walaupun saya tidak pandai memasak hehe. Memasak adalah satu kerjaya yang profesiaonal sebenarnya dan boleh buat duit dan bergelar jutawan.Semuanya tidak mustahil....akan tetapi kehidupan ini ada ujiannya termasuk chef yang berada di dapur. Tahukah sahabat semua bahawa tukang masak adalah antara kerja yang susah dapat cuti apa lagi jika jadi tuakng masak di restoran seafood yang sentiasa sibuk dengan pelanggan tiap malam.

Jadi mereka kurang masa dengan keluarga dan juga kurang masa untuk diri mereka sendiri, hendak menguruskan sesuatu seperti urusan bank pun terkejar-kejar untuk mengejar waktu. Inilah hakikat kita semua sebenarnya,terkejar dengan masa.Terikat dengan kerja sehinggakan tiada masa untuk diri dan keluarga.

Ujian masa....sesungguhnya manusia dalam kerugian...kita renungkan bersama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan