Khamis, 7 April 2011

mengapa anak kita terlampau aktif

Asalamualaikum sahabat semua

Hari ini adalah hari jumaat dan ianya merupakan hari paling berkat dari semua hari. Sama-sama kita banyakkan selawat pada hari ini kerana jika kita berselawat kepada Rasulullah pada hari jumaat maka Rasulullah sendiri yang akan membalas selawat kita itu macam sms jugaklah^_^ Anak-anak adalah janerasi yang akan meneruskan susur galur keturunan kita,susah juga jika tidak ada zuriat ni.Jika anda seorang jutawan siapakah yang akan meneruskan kejutawanan anda jika tidak ada anak bukan?

Ramai yang inginkan anak tetapi payah untuk mendapat anak manakala yang tidak terfikirpun pasal anak sesang je nak dapat anak fuh berat. Ok bukan nak cerita tentang payahnya nak mendapatkan anak ni, hari ini saya nak kongsikan dengan sahabat semua mengapa anak kita hiperaktif macam dalam kartun dekat tv tu. Saya mendengar beberapa pendapat daripada doktor dan juga ulama. Mereka menyatakan bahawa punca anak-anak hiperaktif adalah kerana pemakanan mereka yang tidak terjaga. Makanan ringan seperti keropok,gula-gula dan coklat adalah makanan yang menyumbangkan tenaga yang terlampau kepada anak-anak sehingga mereka tidak dapat mengawal pergerakan mereka.

Seorang doktor hemopathy membuat satu kajian dimana ada dua kumpulan anak yang pertama memakan makanan ringan yang kedua makanan terjaga dan berkhasiat.Mereka dibawa ke masjid ketika solat jumaat. Apa yang dapat kita lihat ialah kanak-kanak yang makan makanan ringan membuat bising dan tidak duduk diam manakala kanak-kanak yang terjaga pemakanannya itu dududk diam seperti yang diperintahkan oleh ayah mereka. Maka jelas bahawa pemakanan anak-anak kita menjadi penyebab besar mengapa mereka hiperaktif dan susuah untuk dinasihat. Jom ubah pemakanan kita dan anak-anak kita....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan