Selasa, 5 April 2011

zaman fitnah melampau

Asalamualaikum kepada sahabat semua

Macam biasa,saya mengharapkan anda semua dalam keadaan yang terbaik dari semua segi. Yang paling penting redha Allah s.w.t itu menjadi milik kita.Insyaallah tidak ada yang mustahil jika kita mengikut segala suruhan dan larangan-Nya. Allah s.w.t telah berfirman di dalam Al-Quran fitnah itu lebih besar dosanya daripad membunuh, cuba kita bayangkan betapa besarnya dosa fitnah ini. Ianya tidak memerlukan modal yang besar, cukup hanya dengan sedikit dendam dan mulut dan juga gigi yang sihat sejahtera.

Itulah modal bagi melakukan dosa besar ini. betapa ramai dikalangan kita yang tanpa sedar atau sengaja melakukan dosa ini sehari-hari. bahkan setiap hari ada sahaja fitnah yang kita lakukan.tidak mustahil diakhirat kelak kita semua akan muflis dan menjadi hina kerana dosa kita lebih banyak daripada amalan. kadang-kadang ada yang menyangka dirinya sudah baik dengan amalan sedangkan mulutnya belum lagi baik.masih mengumpat, masih mengeji masih mengadu domba setiap hari. Kita perlu ingat ibadah yang baik adalah akhlak yang terjaga.

Sebagaimana yang telah kita sering dengar bahawa Rasulullah s.a.w diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia yang sememangnya tersangat lah buruk. ayuh sahabat kita menuju akhlak yang baik,hindari dosa fitnah.Selamatkan diri kita,jauhilah dari perkara ini kerana impaknya adalah sangat besar iaitu diakhirat nanti. adakalanya lagi bagus kita bersendirian daripada bermasyarakat....renungkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan