Ahad, 19 Jun 2011

pegangan seorang pejuang hidup

Asalamualikum sahabat semua

Alhamdulillah kita panjatkan kesyukuran kepada Tuhan Sekelian alam yang telah menunjukkan kepada kita hasil seninya melalui penciptaannya.Kita haruslah berfikir setiap apa yang telah Allah s.w.t ciptakan agar kita merasai jiwa sebagai hamba.

Satu lagi perkongsian untuk sahabat semua iaitu tentang seorang hamba Allah s.w.t yang merantau jauh dari negaranya semata-mata mahu meneruskan hidup sebagai manusia dan sebagai hamba Allah s.w.t. Apa yang menarik yang saya dapat dari beliau adalah satu rahsia bagaimana mengharungi kehidupan ini.

Katanya ramai kawan-kawannya yang merungut susahnya bekerja kerana pekerjaan dikalangan mereka ini sememangnya berat dan memerlukan tenaga yang sangat perit. Beliau menyatakan tidak ada satu pekerjaan pun yang berat jika hatinya sihat dan tenang. Saya terpaku apabila mendengar kata-kata beliau yang saya kenal sememangnya menjaga solat dan mengajar anak-anak belajar mengaji sebelah malamnya. Apabila hati tenang maka apa juga pekerjaan pasti mudah dan ringan.Saya kagum dengan insan ini dan kita harus mencontohinya untuk memiliki hati yang tenang dan sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan