Selasa, 14 Disember 2010

Sampai bila makan gaji

Salam semangat dan keceriaan buat anda

Alhamdulillah kita masih dapat bertemu dengan satu lagi perkongsian kehidupan dan pengalaman. Kita semua pasti sedang bekerja atau mungkin juga yang membaca blog ini sedang mencari kerja.Kita semua pasti ada kelulusan bukan?paling tidak pun di zaman ini kita ada sijil SPM.Dengan kelulusan tersebutlah kita berharap akan dapat kerja setaraf dengan kelulusan kita.

Sedarkah anda bahawa setiap tahun begitu ramai graduan yang mengganggur kerana tidak ada kerja,mereka yang keluar daripada IPTA atau IPTS sering berharap akan mendapat kerja dengan apa yang mereka ada iaitu kelulusan ataupun sijil.Sikap ini tidak lagi relevan disaat ini kerana kita perlu keluar daripada sikap mengharap dan berserah tanpa usaha mengubah sikap dan kepercayaan.

Cuba anda fikir apa kata aku cipta kerjaya aku sendiri, aku kerja sendiri, usaha sendiri. Inilah kerjaya kita yang sebenar, tidak ramai diluar sana yang suka dengan apa yang mereka kerjakan sebab itulah mereka lesu ketika memulakan hari untuk bekerja.

Kita hanya akan pergi jauh dalam kerjaya apabila kita melakukan sesuatu yang amat kita minati. Anda minat dengan kerja anda?jika tidak cuba fikirkan sesuatu yang membolehkan anda buat apa yang anda suka dan apa yang anda lakukan itu boleh membuatkan poket anda penuh^_^

Jika anda sudah bekerja cuba buat sesuatu yang anda minati, mana tahu dengan itulah anda akan bergelar jutawan satu hari nanti.Saya amat berharap perniagaan akan menjadi satu bidang kerjaya yang profesional satu hari nanti.Ayuh remaja!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan