Isnin, 22 Ogos 2011

mengejar lailatul qadar atau mengejar redha?

Asalamaulaikum sahabat semua

Alhamdulillah kita bertemu dihari ke 23 berpuasa,sesungguhnya nikmat berpuasa adalah nikmat bagi orang-orang yang beriman.Buikan semua orang dapat berpuasa dengan success cuma segelintir sahaja semoga kita termasuk dikalangan hambaNya yang berpuasa dengan perasaan cinta.

Diakhir ramadhan ini ramai yang mencari-cari malam lailatul qadar kerana pahala beramal pada malam tersebut menyamai 83 tahun lebih kurang iaitu 1000 bulan. Fenomena ini adalah sesuatu yang sangat bagus kerana kita masing-masing berlumba-lumba beribadat kepadaNya.

Akan tetapi ada sesuatu yang kita perlu fikirkan bersama iaitu adakah kita mengejar pahala seribu bulan itu atau kita mengejar redha Allah s.w.t?apakah perbezaan redha dan pahala? perbezaanya boleh diceritakan begini, seseorang yang masuk peperiksaan dengan membaca nota last minit dan yang memang belajar semata-mata untuk ilmu. Dua-dua yang akan berjaya tetapi yang stady last minit hanya dapat menjawab soalan peperiksaan tetapi yang belajar kerana untuk ilmu akan terus-menerus mengamalkan ilmunya dan ingat akan semua ilmu yang dia ada. jadi yang mana lebih untung?sudah semestinya yang cintakan ilmu. begitulah perbezaan diantara orang yang mengharap pahala dan orang yang mengharapkan redha Allah s.w.t

Tiada ulasan:

Catat Ulasan