Khamis, 25 Ogos 2011

khatam Al-Quran pun jadi isu

Asalamualikum sahabat semua

Alhamdulillah saya sangat bersyukur kerana kita bertemu dan berkongsi tentang kehidupan, semoga antara kita ada yang saling mendoakan semoga kita tergolong dalam hambaNya yang beriman.

Ramadhan tinggal beberapa hari sahaja lagi dan pada minggu ini ramai yang khatam al-quran setelah beberapa minggu berusaha bersengkang mata untuk menghabiskan 30juzuk al-quran semoga ianya menjadi pahala yang besar buat kita.

Persoalan yang saya ingin kongsikan kepada semua ialah apakah tujuan sebenar kita khatam al-quran?adakah kerana menjadi adat turun temurun kita atau memang kita ingin tanamkan perasaan cintakan al-quran dan ingin beramal dengannya.Sangat menyedihkan sekiranya khatam al-quran menimbulkan perasaan iri hati kerana ada yang tidak mendapat cenderahati sebagai ahli tadarus atau menjadi isu siapa baca sedap dan lembab.

Kita perlu mengubah cara khatam ini kepada cara yang lebih baik dan terbaik,saya cadangkan agar tadarus al-quran sebagai sekolah belajar al-quran dibulan puasa dan khatam al-quran adalah acara konvokesyen kepada semua alhi tadarus semoga ianya berkesan kepada kita semua


Tiada ulasan:

Catat Ulasan