Sabtu, 21 Mei 2011

dugaan sebagai peniaga makanan

Asalamualikum sahabat semua

Hari ini adalah hari kita untuk bersantai bersama kawan-kawan bagi yang bujang dan bersama keluarga bagi yang sudah berkeluarga. Masa hujung minggu jangan kita sia-siakan dengan perkara yang tidak memberi faedah seperti tidur sampai ke petang atau menonton wayang sahaja tambah-tambah lagi cerita yang tidak berfaedah, tonton filem nur kasih kira ok la tu^_^

Semalam saya bertemu dengan seorang makcik yang berniaga di tepi simpang masuk jalan tempat saya bekerja. Saya hanya oder secawan teh o untuk mengeringkan tekak yang kehausan. Sampai sahaja pesanan air tu makcik yang menjadi bos di gerai makanan tersebut memulakan boraknya dengan mengadu kepada saya tentang pekerjanya yang suka menyebar fitnah dan menjatuhkan air muka bos nya sendiri.

Yang terbaru ialah tentang seorang pelanggan yang menegur pekerjanya itu tentang darah yang terdapat pada ayam yang telah di goreng, apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah pekerja tersebut tidak dapat menerima teguran tersebut malahan memarahi pelanggan itu dengan kata-kata yang kasar. Apa yang berlaku amat menyedihkan bos pekerja tersebut, maksud saya akak yang bercerita pada saya tu lah. akak tersebut boleh menerima teguran pelanggan kerana baginya pelanggan its always right... fuh dasyat makcik ni boleh speaking london^_^

Saya yakin ramai peniaga makanan yang mengalami masalah seperti ini, tambahan lagi pekerja yang memang tidak mengetahui skill sebagai peniaga dan pekerja di sebuah kedai makan. Oleh itu saya sarankan bos-bos kedai makanan memberikan pesanan kepada pekerja agar menerima sahaja apa pun teguran daripada pelanggan.

Anda berubah?satu kejayaan buat saya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan