Rabu, 25 Mei 2011

tiga perkara penting

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah kita masih disini dan akan terus buat yang terbaik untuk Allah s.w.t untuk diri dan juga insan sekeliling kita.

Setiap hari kita mengalami banyak perkara baru dimana ada perkara yang memerlukan kita membuat keputusan.Mungkin kita akan dapat satu info atau berita pada hari ini dan memerlukan kita memberikan satu pendapat atau keputusan.

Dalam kita hendak mengeluarkan satu-satu keputusan atau menerima sesuatu berita, kita perlu berlandaskan kepada beberapa perkara. Yang pertama ialah ilmu, dalam membuat satu-satu keputusan kita mestilah berlandaskan kepada ilmu yang kita ada dan bukan berlandaskan kepada nafsu.

Landasan yang kedua anda perlulah bertanya kepada yang pakar dalam bidang tersebut kerana kepakaran mereka melebihi ilmu yang kita ada. Selepas meneliti kedua-dua aspek maka anda bolehlah mengeluarkan pendapat atau keputusan yang sedang anda hadapi.

Ramai yang tersilap dan mendapat dosa hasil daripada hanya mendengar, tidak berlandaskan ilmu atau bertanya pakar.Jadi bagi mengelak kita sama-sama terjebak dalam fitnah yang sangat halus perlulah kita melakukan sesuatu itu berlandaskan ilmu dan juga bertanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan