Isnin, 16 Mei 2011

Pengalaman dan ilmu dalam buku

Asalamualikum sahabat semua

Alhamdulillah kita dapat meneruskan hari ini dengan bercuti hari wesak. Banyak aktiviti yang kita boleh buat hari ini tetapi saya minta jauhi bermandi manda di sungai kerana cuaca sekarang tidak menentu.

Dalam beberapa hari ini saya banyak bergaul dengan orang-orang lama(otai), semuanya bukan diatur tetapi ianya jadi sendiri.Mungkin disebabkan oleh jiwa saya yang ingin berdakwah tanpa mengikut umur. Banyak yang saya belajar dengan otai-otai ni, terutamanya bab agama dan bab kehidupan.

Apa yang saya lihat banyak perkara yang kita belajar secara bersistem kadang-kadang tidak menyamai pengalaman orang yang telah mengalami sendiri sesuatu perkara. Contoh mudah adalah bab menunaikan umrah di Mekah, kita boleh belajar dalam buku tetapi hakikatnya tidak sama dengan realiti dan orang yang telah melakukannya.

Pengalaman adalah tersangat mahal, oleh itu sama-sama kita cari dengan menambah pergaulan kita dengan syarat bergaullah dengan mereka yang berpengalaman positif

Tiada ulasan:

Catat Ulasan