Jumaat, 27 Mei 2011

perang saraf melalui television

Asalamualaikum sahabat semua

Alhamdulillah pada cuti hujung minggu ini kita masih lagi dapat berkongsi tentang kehidupan, belajar sesuatu pada hari dan kita kongsi bersama di dalam blog ini.

Guru saya sering berpesan janganlah tengok tv, saya sering berfikir mengapa tidak boleh sedangkan tidak semua rancangannya berunsurkan maksiat. Saya mengkaji apakah yang dimaksudkannya meninggalkan tengok tv itu.

Cuba anda lihat orang yang menonton tv, apa yang sedang dilakukannya selain memandang tv? sebenarnya orang yang menonton tv sedang berimaginasi, ataupun berangan dengan apa yang dilihatnya. Apabila melihat adengan yang sedih dia menangis dan jika adengan yang lawak dia akan gelak. Cuba fikirkan apakah berbuatan ini adalah satu perbuatan orang yang waras mindanya? sedangkan apa yang dilihat hanyalah rekaan semata.

Kanak-kanak yang melihat kartun merupakan satu perlakuan yang sangat bahaya kerana apa yang mereka lihat adalah tipu semata bahkan tanpa sedar ada dimasukkan perkara yang merosakkan akidah seperti superman yang kuat, ulttaman sebagai penyelamat dunia dan sebagainya.

Lihat?betapa bijak orang barat dan yahudi menipu kita hanya dengan menghantar televisiom kepada kita.Sedarlah bahawa ibadat kepada Allah s.w.t adalah tugas kita di dunia dan bukanlah tempat kita berangan sesuatu yang tidak mungkin seperti yang digambarkan dalam tv.

Anda berubah?satu kejayaan buat saya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan