Khamis, 19 Mei 2011

melihat sesuatu jangan dari zahirnya sahaja

Asalamualaikum sahabat semua

Hari jumat adalah hari paling bahagia bagi semua orang yang makan gaji kerana esok cuti hehe. Walaubagaimanapun ada yang lebih beerti daripada cuti iaitu hari ini adalah hari penuh dengan keberkatan, carilah keberkatan itu sehingga ke waktu selepas asar.

Sifat manusia sangat menarik untuk dikaji, dan itulah salah satu sifat saya. Saya amat meminati kajian tentang manusia dan sifat-sifatnya. Salah satu yang saya boleh kongsikan adalah sifat menilai sesuatu dari sudut zahirnya sahaja.

Apabila seseorang makan dia hanya fikirkan makan untuk mengenyangkan, jika dia seorang yang bekerjaya maka ia memandang pekerjaan itu menjadi sumber rezekinya. Pandangan manusia kepada kehidupan juga jauh tersasar, mereka lebih mengejar apa yang terhidang dihadapan mereka dan melupakan sesuatu yang lebih realiti dan kekal abadi.

Melihat kebendaan seperti kereta dan rumah juga dengan zahirnya sahaja, dengan adanya benda seperti ini barulah sempurna hidup dan dapat perlindungan yang sewajarnya tetapi manusia lupa bahawa yang melengkapkan hidup ini bukan kebendaan.

Semoga sahabat semua dapat berfikir sesuatu pada hari ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan